Welke social media movements zijn populair?
Social media en marketing trends zijn continu in beweging. Het is daarom goed om regelmatig te kijken naar de nieuwste ontwikkelingen. No stress: die hebben wij al voor je uitgezocht! In deze blog lees je daarom 5 trends die jouw bedrijf laten groeien. Ready?

#1. Algoritmes veranderen voortdurend
Het afgelopen jaar zijn wij met z’n allen veel meer social media gaan gebruiken. Door Covid-19 werkten we veel thuis en daardoor zijn ook de algoritmes veranderd. Nog steeds werken veel mensen thuis. Hierdoor zit iedereen op andere tijden op zijn of haar telefoon. Wees er dus van bewust dat wellicht de foto’s of teksten die jij plaatst juist beter of slechter kunnen gaan op de tijdstippen die jij voorheen gebruikte. Daarnaast zien we dat social media nu echt een inspiratiebron is geworden voor mensen. Doordat er nu online veel meer aanbod is, is het binden van consumenten aan jouw merk lastiger geworden. Focus je daarom op het aantrekkelijk/interessant maken van producten en diensten. Spring eruit door out of the box te denken. Hier is de campagne/reclame van Centraal Beheer: ‘Even Apeldoorn bellen’ een goed voorbeeld van.
#2. Video marketing
We gebruiken allemaal veel meer videobellen. We zien dan ook een grote verschuiving naar video content en video marketing. Het is een interessante manier om jouw doelgroep te bereiken, dus juist nu. Wil jij gaan voor een video advertentie op social media? Maak het puur en eerlijk. Wees open als bedrijf, ook in je reclame-uitingen. Hierdoor bindt je mensen echt aan je bedrijf.
#3. Conversatiemarketing
Een trend die we zien is de persoonlijkheid met onze (potentiële) klanten. Je wil op een echte manier met iemand in contact komen in plaats van men te dwingen een formulier in te moeten vullen bijvoorbeeld. Een handig hulpmiddel hiervoor is om gebruik te maken van buyer persona’s. Op die manier weet je precies waar jouw doelgroep tegenaan loopt en waar jij ze mee kunt helpen. Zorg er daarnaast voor dat men jou door middel van meerdere mogelijkheden kan bereiken. Denk hierbij aan telefonisch, via een chatbot, via de e-mail, via social media etc.
#4. Toename social e-commerce
Het is nog toegankelijker geworden om online te shoppen oftewel, een toename in -commerce. Zo zien we nu dat TikTok bijvoorbeeld is gaan samenwerken met Shopify en heeft Instagram nog een shop icoon toegevoegd aan de pagina. Maar hoe zorg je ervoor dat jij met jouw bedrijf ook meer sales kunt genereren via social media? De eerste tip is om echt uniek te zijn in de content die jij publiceert. Zorg bijvoorbeeld voor een optimale customer journey en doe iets wat jouw concurrenten nog niet eerder hebben gedaan. Daarnaast waarderen shoppers gemak boven prijs. Zorg er daarom goed voor dat je overzichtelijk ziet wat het product inhoudt, wat de levertijden zijn en dat je gemakkelijk en veilig kunt betalen. Hoe makkelijker namelijk het bestelproces gaat, hoe sneller men iets koopt.
#5. User generated content
Dit is geen nieuwe trend, maar zeker iets dat we nog veel gaan zien: user generated content. Oftewel: content die gemaakt wordt door de gebruikers. Een groot voordeel hiervan is dat jij als bedrijf niet laat zien hoe of wat jullie vinden van jouw diensten of producten, maar het is de doelgroep zelf. Belangrijk is om hierbij deze content te delen op jullie social media kanalen. Men voelt zich namelijk vereerd wanneer je als bedrijf een foto deelt. Een super handige manier om dus goede klantrelaties op te bouwen.

Welke strategieën gaan jullie toepassen? Laat het ons weten! Vragen? Stel deze gerust en mail naar: hello@socialmedianederland.nl of neem telefonisch contact op via: 026-2022460.



