Hoe vergroot je jouw online zichtbaarheid?
Wanneer je marketing plannen maakt voor jouw bedrijf en je social media wil gaan inzetten of je huidige social media content naar een hoger niveau wil brengen, dan is het van belang om te weten waar je doelgroep zich bevindt. Er zijn verschillende manieren om je doelgroep op social media te ontdekken. We geven je graag 4 tips!
- Gebruik social media analytics: De meeste social media-platforms bieden analytische tools die je inzicht geven in je publiek. Gebruik deze tools om te zien wie je berichten bekijkt, wat hun demografische gegevens zijn en welke berichten het meest populair zijn. Dit kan je helpen om een idee te krijgen van wie je huidige publiek is en wie je zou kunnen targeten.
- Doe marktonderzoek: Als je een nieuw publiek wilt targeten, doe dan onderzoek naar de demografie en interesses van je potentiële publiek. Je kunt bijvoorbeeld enquêtes uitvoeren of online onderzoek doen om meer te weten te komen over je doelgroep. Via Google Forms kun je gemakkelijk een enquête aanmaken en deze door middel van een link delen.
- Bekijk de concurrentie: Kijk naar de social media-accounts van je concurrenten en analyseer wie hun volgers zijn en wat hun tone of voice is. Dit kan je helpen om te begrijpen wie je doelgroep zou kunnen zijn en hoe je je berichten beter kunt afstemmen op hun interesses.
- Gebruik hashtags: Door hashtags te gebruiken op social media, kun je jouw bereik vergroten en nieuwe mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in dezelfde onderwerpen. Om te ontdekken welke hashtags relevant zijn kun je opzoeken welke populair zijn. Dit wisselt met de tijd. Door hashtags te volgen die relevant zijn voor jouw branche, kun je ook zien wie er praat over de onderwerpen waarin je geïnteresseerd bent. Om het meest zichtbaar te worden op Instagram, zijn drie tot vijf hashtags het beste.
- Maak een spinnenweb: Door een spinnenweb te maken, creëer je een mooi overzicht van jouw buyer persona. Noteer hierin alle eigenschappen die je hebt ontdekt zoals leeftijd, geslacht, leefstijl, muziekvoorkeur, tv programma’s en meer.
Door een combinatie van deze methoden te gebruiken, kun je een beter beeld krijgen van wie je doelgroep is op social media en hoe je hen het beste kunt bereiken. Wil jij toch liever hulp bij het ontdekken van jouw doelgroep of even sparren over de aanpak? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier!



