Marielle Wielheesen • 6 januari 2023

Eén van de grootste social media platforms: Instagram. De app is niet meer weg te denken en wordt voor allerlei verschillende doeleinden ingezet. Vele influencers halen zelfs hun volledige inkomen uit Instagram. Kortom, een veelzijdig platform. In deze blog delen we graag een aantal tips, om op Instagram goed zichtbaar te worden.

Tip 1: #Hashtags

Het klinkt als een herhaling… en dat is het ook. ;-) Laat het een mantra zijn: vergeet geen hashtags toe te voegen. Het maximale aantal te gebruiken hashtags op Instagram is 30, maar dit betekent zeker niet dat je er ook gelijk 30 moet gebruiken. Kies vier hashtags die prioriteit hebben en het meest relevant zijn. Plaats vervolgens overige relevante hashtags (bijvoorbeeld 10-15 stuks) in een reactie onder de post. Op deze manier voorkom je dat het als spam overkomt naar je volgers, maar haal je wel het maximale uit jouw post - namelijk meer mensen bereiken. De populariteit van een bepaalde hashtags is ook wisselend. Daarom is het goed om eens in de zoveel tijd te checken hoe goed jouw gekozen hashtags het nog doen. Kortom: het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de hashtags relevant zijn en het anderen aanspoort om jou te volgen. 


Tip 2: Interactie

Geloof het of niet, maar er zijn mensen die ook de dingen leuk vinden die jij leuk vindt. Zoek deze mensen op en ga het gesprek aan met ze. Reageer onder de posts die ze plaatsen en bouw zo een relatie op binnen de sector waarin jij je bevindt. Hoe meer mensen jou terug gaan volgen des te beter je gevonden wordt. En vergeet niet om ook op de reacties van anderen te reageren onder jouw eigen posts. Zo zorg je voor Interactie met jouw volgers!


Tip 3: Post regelmatig iets op Instagram

Het is niet de bedoeling dat je de hele dag bezig bent met posten op Instagram. Maar het is wel belangrijk om structureel berichten te delen. Zorg ervoor dat de post weldoordacht is en dat het ook interessant is om te zien. Hou rekening met de tijd wanneer je het plaatst. Als je iets over het avondeten post, zullen de meeste mensen kijken rond 16:00 uur… de tijd wanneer ze geïnspireerd willen worden voor het avondeten. 


Tip 4: DM’s

Als je DM’s, afkorting voor direct messages binnen krijgt, zorg er dan voor dat je tijdig reageert. Dit maakt dat er beweging is op je account en mensen vinden het fijn om gezien te worden. Wist je dat je ook kant-en-klare antwoord stickers kunt instellen? Hierdoor kun je gemakkelijk een reactie geven op berichten. Ook kun je instellen dat er een automatische reactie wordt gegeven op nieuwe berichten die binnenkomen, zo laat je aan de ander weten dat het bericht is ontvangen en kun je eventueel bepaalde informatie alvast geven.


Tip 5: Werk aan je Instagram-imago

Begin met het zien van jezelf als merk. Dit geeft je duidelijke richtlijnen en maakt het helder voor de mensen die je willen volgen. Als je een foodie bent, ga dan als kok op je profielfoto. Als je nudist bent… nou, misschien moet je dat maar niet doen. ;-) Zorg dat het visuele aspect van je Instagram gelijk loopt aan de inhoud. Wanneer je een eigen logo hebt, stel dat dan in als profielfoto. Zo zien mensen direct dat het om jou of jouw bedrijf gaat. 


Tip 6: Straal de juiste boodschap uit

Dit is een vervolg op tip 5, want hier geldt eigenlijk hetzelfde voor. Zorg dat je verhaal, concept of boodschap consistent is. Je bent zonder meer een knappe verschijning, maar 25 selfies achter elkaar kan een beetje als too much worden ervaren. Zorg dat je variatie houdt in je beelden, maar wel relevant blijft.


Tip 7: Roep je Instagram volgers op tot actie

Interactie op je posts is iets waar je zelf voor moet zorgen. Gebruik in je berichten call-to-actions door bijvoorbeeld vragen te stellen “wie lust er wel boerenkool?” Hierdoor wordt je Insta-account interessant - niet alleen door jouw vragen, maar ook door de antwoorden van anderen.


Tip 8
: Maak gebruik van stories

Natuurlijk zijn we allang op de hoogte van stories. Maar zijn we ook op de hoogte van hoe belangrijk ze zijn?! Het is een reden voor mensen om je te blijven volgen. Via Instagram stories kun je net wat meer op de actualiteiten insteken. Zo is een story maar 24 uur zichtbaar, het is dus écht spot-on. In stories kun je ook op verschillende manieren door interactie zorgen. Volgers kunnen hier namelijk direct op reageren, je kunt vraag stickers maken, polls maken, een klikbare link erin zetten naar een website en een tag naar een persoon of plaats erin verwerken. Via stories kun je jouw creativiteit erop loslaten - denk aan gifs, tekeningen en het combineren van foto’s en filmpjes. Wil je toch dat jouw story langer zichtbaar is? Dan kun je deze vastpinnen op je profiel door middel van een highlight.


Tip 9: Geef een kijkje achter de schermen

Maak het persoonlijk. Laat zien dat er een of meerdere personen achter het account zitten en dat je wat te vertellen hebt. Deel niet alleen je mijlpalen en successen, maar laat ook zien dat jij ook wel eens ergens mee de mist in gaat of vastloopt. Hierdoor kunnen mensen zich beter met je identificeren én sterk je de band tussen jou en je volgers.


Tip 10: Blijf bezig en geef niet op

Het lijkt allemaal makkelijk als je dat zo leest, maar het is wel de bedoeling dat je dit volhoudt. Het is veel werk… dat is zonder meer waar. Er zijn geen trucjes of tips om binnen no-time te groeien, meer volgers te krijgen of meer mensen te bereiken. Dit heeft echt tijd nodig, ook al willen bepaalde apps je doen geloven dat dit wel ‘zomaar’ kan. Maar… je kunt het jezelf wel wat makkelijker maken. Gebruik bijvoorbeeld een app waarmee je berichten kunt inplannen. Dit zorgt voor wat verlichting als het gaat om het plaatsen van berichten. Uiteraard moet je de berichten wel nog steeds maken. 


Vergeet dit niet… We kunnen ons wel eens verliezen in de cijfers en volgers. Maar vergeet niet waarom je er mee bent begonnen! HET IS LEUK! Probeer dat vast te houden. Verlies je dat, kijk dan even waar het misgaat.


door Channah Wardenaar 6 april 2023
Hoe vergroot je jouw online zichtbaarheid?
door Marielle Wielheesen 30 januari 2023
Social media en zijn impact op onze samenleving... Social media heeft de manier waarop we communiceren en informatie delen drastisch veranderd.
door Michael Abbo 19 januari 2023
Een post die pakkend, origineel en leuk is blijft lastig. Je wil niet alleen dat men de post ziet, maar ook interessant vindt. Het is belangrijk dat er niet wordt doorgescrold, maar dat je nieuwsgierig raakt om het bericht daadwerkelijk te lezen. In deze blog geef ik een aantal tips hoe jij een ijzersterke post kunt creëren voor LinkedIn.
door Channah Wardenaar 26 oktober 2022
Hoe ga je om met jouw social media? Wij vertellen je er meer over en geven je 5 tips waar je echt niet zonder kunt. Jouw social media naar het volgende niveau tillen? Let's go!
door Marielle Wielheesen 26 oktober 2022
Hoe ga je om met de branding van jouw bedrijf? En wat doe jij momenteel eigenlijk aan online contentmarketing? Laat ons je helpen en zorg er zo voor dat jij online als een huis staat. Website, social media, SEO en SEA: aan alles gedacht.
door Maartje Willemsen 18 oktober 2022
FOMO: Hoe ga je daarmee om? Fear Of Missing Out. Tegenwoordig zijn we bang om iets te missen op social media en kan men hierin doorslaan. Wat de gevolgen hiervan zijn vertel ik je graag in dit artikel. Elk moment van de dag moeten we even snel op onze telefoon kijken. Stel je voor: misschien heeft iemand je wel een appje gestuurd die je nog niet hebt gelezen. Je hoort daarom tegenwoordig veel over FOMO. Vooral de nieuwe generatie groeit op met een telefoon. Het is niet meer weg te denken uit ons leven. Maar ook voor bedrijven is het essentieel om online te zijn met je bedrijf en om zo snel mogelijk te reageren op volgers/klanten. Dit zijn vaak extra taken voor medewerkers, vanwege een breed takenpakket. Hierdoor wordt het steeds drukker en drukker. Op een gegeven moment is die telefoon niet meer uit je handen te slaan! Keerzijde Social media is niet iets slechts, zeker niet! Het is een goede ontwikkeling met veel positieve kanten eraan. Je blijft op de hoogte van wat je vrienden/netwerk ondernemen, je kunt gemakkelijk het contact onderhouden met familie in het buitenland of voor bedrijven die online zichtbaar moeten zijn. Je wilt dat je klanten je bijvoorbeeld makkelijk kunnen vinden. Kijk wel goed naar hoeveel tijd jij (of je medewerkers) hierin steken en wat het oplevert. Bovendien moet je altijd op de hoogte zijn van de ontwikkelingen van bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Voorkom een social media verslaving.. ;-) Hier een aantal tips: Download een app die je telefoon activiteit meet. Als je dit doet zie je gelijk hoeveel uur je aan je telefoon zit per dag, iets wat echt je ogen opent. Voor de iPhone gebruikers heeft Apple zelf iets nieuws ontwikkeld, namelijk schermtijd. Hierin krijg je wekelijks een overzicht van hoeveel tijd je aan welke app besteed. Ideaal, zo krijg je het inzichtelijk. Zet je telefoon op stil. Zo krijg je niet de neiging om op elk berichtje te reageren wat je binnenkrijgt, omdat je niet de hele tijd die melding hoort. Neem je telefoon niet mee naar de slaapkamer, je slaapkamer is een plek van rust en die rust wil je niet verstoren door de hele tijd aan je telefoon te zitten Een uur na het wakker worden niet aan je telefoon zitten en een uur voor het slapen gaan je telefoon wegleggen. Op deze manier word je rustig wakker en kan je rustig in slaap vallen. Zorg dus voor de juiste balans in jouw bedrijf. Hoe je dit doet? Besteed bijvoorbeeld je social media beheer uit. Wij vertellen je hier graag meer over! Contact us via hello@socialmedianederland.nl.
door Michael Abbo 2 september 2022
Een sterk merk? Hoe zorg je daar precies voor? Wat moet je doen om online meer zichtbaarheid te krijgen? Social Media Nederland helpt en ontzorgt je. Van social media, webdesign, SEO/SEA en meer. We've got you!
door Larissa Enderink 26 augustus 2022
Hoe zorg je ervoor dat video content werkt? Bij Social Media Nederland hebben we het snel geleerd: video content is per definitie sterker dan foto en/of tekst. Dit betekent niet dat je nu alleen nog maar video’s moet gaan posten, want teveel van het goede kan nooit stand houden. Bovendien is video content alleen maar sterk als je het laat opvolgen met goede foto’s en relevante content. Het gaat om het complete concept wat elkaar versterkt. Een mooi voorbeeld hiervan heeft onlangs plaatsgevonden: in gesprek met een klant kwamen we erachter dat hij veel te vertellen had - zelfs onderbouwd met cijfers en statistieken. We kwamen op een tof idee: een serie van video’s met daarin een grappig element. Dit gaf de mogelijkheid om het hele verhaal te vertellen én ervoor te zorgen dat de kijker zat te wachten op de daaropvolgende video. De reactie van de klant? In eerste instantie werd het idee afgeschoten, omdat de klant ervan uitging dat het ver boven zijn budget was. Om hem inzicht te geven in wat video content kan bewerkstelligen op bijvoorbeeld social media, hebben wij cijfers van video’s op Facebook met hem gedeeld. In combinatie met een sterk shoot script voor de video’s werd iedereen al snel enthousiast. Het verhaal, de key, werd voor iedereen duidelijk en tastbaar. Het resultaat? Deze video’s hebben het zó goed gedaan op Facebook, dat we dit als template gebruiken voor soortgelijke projecten.
door Mariëlle Wielheesen 15 juli 2022
Hoe scoor je met je website in Google? Jouw website moet staan als een huis. Het is tenslotte jouw online visitekaartje. Een goede website laten maken is één ding, maar hoe zorg je ervoor dat er verkeer heen gaat? En hoe scoor je zo hoog mogelijk? In dit artikel geven wij jou een aantal handige tips die jou hierbij kunnen helpen.
door Michael Abbo 4 juli 2022
Social media en marketing trends zijn continu in beweging. Het is daarom goed om regelmatig te kijken naar de nieuwste ontwikkelingen. No stress: die hebben wij al voor je uitgezocht! In deze blog lees je daarom 5 trends die jouw bedrijf laten groeien. Ready?
Meer posts